Danske forbrugere køber mest økologi

Landbrug & Fødevarer med til at promovere økologiske varer i Sverige

0
2675

De danske forbrugere holder med nød og næppe fast i førstepladsen, når det handler om, hvem der køber flest økologiske varer. Det viser nye tal fra Eco Web, der har opgjort, hvilke lande, der har de mest økologi-orienterede forbrugere. I 2016 var markedsandelen for økologiske varer 9,6 pct. i Danmark, men svenskerne haler hastigt ind på de danske forbrugere med en markedsandel på 8,7 pct. i 2016.
Samlet set omsatte de svenske forbrugere fødevarer for knap 300 mia. kr. i 2016. Hele 25,4 mia. kr. blev brugt på økologi. Tallene viser også, at eksporten af danske, økologiske fødevarer til Sverige fra 2013-2015 næsten er fordoblet til omkring 400 millioner kroner.

Øko-eksport skal øges
Det gør Sverige til Danmarks næststørste eksportmarked for økologi. Den store stigning i øko-eksport til det svenske broderfolk skal gerne øges de kommende år.
Derfor var Landbrug & Fødevarer også med Kronprinsparret på besøg i Sverige.
– Danmark er verdensmestre i økologi, men det er skønt, at svenskerne bider os i haserne. Den voksende svenske interesse for økologi giver fantastiske muligheder for at lande gode aftaler og få afsat flere danske højværdi-fødevarer. Jeg er stolt af den store efterspørgsel på danske kvalitetsprodukter i Sverige, og jeg tror bestemt, at vi kan øge eksporten yderligere, fastslår administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup.

Stort fokus på gastronomi
På turen var Landbrug & Fødevarer bl.a. vært for en kokke-event, hvor to hold stjernekokke dystede mod hinanden, men der var ikke tale om en klassisk ”landskamp” mellem Danmark og Sverige. I stedet dystede Paul Cunningham fra Henne Kirkeby Kro og svenske Niklas Ekstedt sammen mod Mikkel Marschall, der er manden bag Danmarks største kokke-konkurrence ”Sol over Gudhjem” og svenske Titti Qvarnström.
– Med gastro-eventet ønskede vi at sætte fokus på regioner og kystområder uden for København, som har betydning for dansk gastronomi, siger Karen Hækkerup og fortsætter:
– Sverige er vores næststørste eksportmarked for økologi, og vi skal gerne øge eksporten endnu mere. Derfor brugte vi gastronomien til at skabe opmærksomhed om danske fødevarer.

Fokus på dansk økologi
Eksportfremstødet var med til at sætte fokus på danske, økologiske fødevarer og på dansk kalve- og grisekød. Det var arrangeret af Den Danske Ambassade, Landbrug & Fødevarer, Dansk Industri, Dansk Erhverv, Danish Export Association, Håndværksrådet og Visit Denmark.

På turen deltog 10 danske, økologiske fødevarevirksomheder. Det var Naturmælk Amba, Arla Food Amba, Danish Crown – herunder Friland A/S og Tulip – Sweet Intentions, Østerlandsk 1889, Il Fornaio A/S, Samsø Syltefabrik A/S, Øer Is, Skee Ismejeri ApS og Orana A/S

 

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here